ΘΕΜΑ: «Έγκριση του σχεδίου της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών και άμεσης/βραχείας διαχείρισης των συνεπειών από την εκδήλωση σεισμικών φαινομένων με την κωδική ονομασία ΕΓΚΕΛΑΔΟΣ».
ΕΙΣΗΓΗΣΗ
Έρχεται σήμερα στο περιφερειακό συμβούλιο για συζήτηση ένα κανονιστικό πλαίσιο για την άμεση μετασεισμική διαχείριση και δράση. Κινείται σε γενικές αρχές μάλλον συναποδεκτές και σύμφωνα με τα εθνικά και ευρωπαϊκά πρότυπα.
Αυτό όμως που θα ήθελα να σταθώ είναι ένα κεφάλαιο που ίσως
δεν αξιολογήθηκε στο βαθμό που του αντιστοιχεί και έχει να κάνει με την
πρόληψη.
Ο δομικός πλούτος της
χώρας μας είναι γερασμένος με ηλικία κτιρίων που ξεπερνά τα 50 έτη και σε
ποσοστό άνω του 70%. Δομημένος δε με τεχνικές και κανονισμούς που αναφέρονται
σε άλλες εποχές.
Είναι προφανές ότι
ένα πρόγραμμα προσεισμικού ελέγχου και ενίσχυσης στο σύνολο των παλαιών
κατασκευών είναι ανέφικτο κυρίως για λόγους οικονομικούς.
Με δεδομένο ότι στην
περιοχή μας αναφέρεται το γνωστό ενεργό ρήγμα της Αταλάντης πρέπει να γίνει και
η αντίστοιχη αξιολόγηση.
Θα ήθελα να σταθώ στα
δημόσια κτήρια και τα κτήρια αρμοδιότητας της αυτοδιοίκησης. Είναι κατασκευές
που κατά τα αντισεισμικά πρότυπα θεωρούνται μεγάλης σπουδαιότητας λόγο
συνάθροισης κοινού, όπως σχολεία, νοσοκομεία, εκκλησίες, δημόσιες υπηρεσίες .
Όπως επίσης και υποδομές, γέφυρες στάδια κτλ.
Θεωρούμαι ότι πρέπει άμεσα να ξεκινήσει από τα παλαιότερα και σημαντικότερα κτήρια ένας έλεγχος και μια καταγραφή της δομικής τους κατάστασης. Το κανονιστικό πλαίσιο υπάρχει, συζητήσεις με την πολιτεία τους τεχνικούς φορείς και τα πανεπιστήμια έχουν κατά καιρούς γίνει διάφορες, υπολείπεται ίσως ένα πιο συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο κατευθύνσεων και υποχρεωτικότητας.
Το πρόγραμμα Αντώνης
Τρίτσης έχει προϋπολογίσει κάποιους λίγους πόρους προς αυτή την κατεύθυνση
δηλαδή τον έλεγχο και την στατική ενίσχυση των κατασκευών.
Σε πρώτο χρόνο όμως
και σε περιφερειακό επίπεδο μπορεί και πρέπει να γίνει ένας συστηματικός και
τακτικός έλεγχος από τεχνικά κλιμάκια για την μη δομική τρωτότητα των κτηρίων.
Και τι ακριβώς εννοούμε.
Ακούμε πολλές φορές
ότι στο δείνα σχολείο ξεκόλλησε ένα κομμάτι σοβάς από το ταβάνι και με κίνδυνο
για τα παιδιά ή ότι αστόχησε ή κατέρρευσε μια μπασκέτα σε ένα γήπεδο ή ότι με
ένα μικροσεισμό έπεσε ένα βαρύ φωτιστικό ή ένα κάδρο.
Έχει παρατηρηθεί ότι
ακόμη και σε μεσαίου ή και μεγάλου μεγέθους σεισμούς τα περισσότερα ατυχήματα
γίνονται από αστοχία μη φερόντων ή και κινητών στοιχείων.
Ένα άλλο πολύ
σημαντικό θέμα στην αντισεισμική προστασία είναι ο έλεγχος των πάμπολων εγκαταλειμμένων
και ετοιμόρροπων κτηρίων. Έχουμε πρόσφατο παράδειγμα από τον σεισμό της Σάμου
και τον θάνατο δύο παιδιών.
Ο χώρος λοιπόν του
ελέγχου και της ενίσχυσης των δημόσιων κτηρίων σε πρώτη φάση αλλά και των
ιδιωτικών είναι ένα ζητούμενο όπου και την οικονομική δραστηριότητα στο χώρο
των κατασκευών θα τονώσει και ουσιαστικό περιεχόμενο και μεγάλη προστιθέμενη
αξία έχει.
Έχουμε πλήθος κατασκευών το ζητούμενο πλέον είναι η ποιοτική τους αναβάθμιση και η ασφάλεια τους για τους χρήστες. Τα κτήρια θέλουν συντήρηση με μικρό σχετικά κόστος στην αρχή ώστε έτσι να αποτραπεί ή να περιοριστεί στο μέλλον η κοστοβόρα αποκατάσταση τους και σε περίπτωση σεισμού να σωθούν ζωές και περιουσίες. Απαιτείται βέβαια νομικό πλαίσιο επιμόρφωση μηχανικών, ενημέρωση πολιτών και σαφώς η εξεύρεση πόρων. Η αναμενόμενη έναρξη λειτουργίας της ταυτότητας των κτηρίων ίσως είναι μια πρώτη ευκαιρία και για την δομική τους καταγραφή.
Απευθυνόμενος δε και στην ευαισθησία του περιφερειάρχη ως
τεχνικού, θα επισήμαινα και την ανάγκη ελέγχου ποιότητας των νεοπαραγώμενων
έργων. Έχει φιλότιμο βέβαια το σκυρόδεμα αλλά καλό είναι που και που να
παίρνουμε και κανένα δοκίμιο. Η αναφορά είναι βέβαια σχηματική.
Θα ψηφίσουμε θετικά για το προτεινόμενο σχέδιο της άμεσης
μετασεισμικής διαχείρισης και με το όνομα Εγκέλαδος.